Als ouder/verzorger kun je inloggen in het Klik LMS en op die manier meekijken met de voortgang van jouw kind. De enige voorwaarden is dat je zelf beschikt over een Microsoft of Google account.


INHOUDSOPGAVE


Voor de leerling: ouders uitnodigen

Vóórdat jouw ouder(s) kan/kunnen inloggen, moet jij je ouder(s) een uitnodiging sturen. Nadat je een uitnodiging hebt verstuurd, kan jouw ouder inloggen in het Klik LMS.


Stap-voor-stap: Uitnodigen en inloggen ouders

  1. Ga via jouw gebruikersnaam/foto naar 'Mijn Profiel'.
  2. Klik op de roze knop 'Voeg uitnodiging toe'. 
  3. Vul bij het veld Naam ouder/verzorger de voornaam en achternaam in van jouw ouder.
  4. Vul bij het veld 'Emailadres ouder/verzorger' het e-mailadres van jouw ouder in. LET OP! Het e-mailadres moet gekoppeld zijn aan een Microsoft of Google-account. Heeft jouw ouder dat nog niet? Laat dan jouw ouder dan eerst zo'n account aanmaken (zie de onderstaande instructies). 
  5. Klik op 'Opslaan. Na het opslaan wordt een uitnodiging gestuurd naar het ingevoerde e-mailadres.
  6. Na het versturen van de uitnodiging kan jouw ouder inloggen in het Klik LMS.

Veelgestelde leerling-vragen 

Ik heb een verkeerd e-mailadres ingevuld, wat nu?

Zolang de uitnodiging nog niet is geaccepteerd, kun jij de uitnodiging verwijderen. 

Is de uitnodiging al geaccepteerd? Dan kun je ervoor kiezen om de uitnodiging in te trekken.


Ik wil meerdere ouders/verzorgers uitnodigen, kan dat?

Ja, zeker. Je kunt een onbeperkt aantal ouders/verzorgers uitnodigen.


Ik wil de uitnodiging intrekken, hoe kan ik dat doen?

Klik achter de naam van de uitgenodigde persoon op de drie puntjes. Klik op 'Intrekken'. Deze persoon kan vanaf dan niet meer jouw voortgang volgen.


Ik heb de uitnodiging van mijn ouder/verzorger ingetrokken, maar ik wil hem opnieuw uitnodigen, kan dat?

Ja, dit is mogelijk. Klik hiervoor op de knop 'Voeg uitnodiging toe' en vul opnieuw de naam en Microsoft of Google e-mailadres van je ouder/verzorger in. Klik op 'Opslaan'. De uitnodiging wordt opnieuw verstuurd (nb. komt de mail uitnodiging niet in de mailbox, dan is het evengoed mogelijk om in te loggen). Achter de naam van je ouder/verzorger verschijnt het label 'In behandeling'. Heeft jouw ouder/verzorger ingelogd, dan verandert dit label in 'Geaccepteerd'.


Voor de ouders: inloggen

Je kunt als ouder inloggen, nadat de leerling een uitnodiging heeft verstuurd. Het is hierbij belangrijk dat het opgegeven e-mailadres gekoppeld is aan een Microsoft of Google-account.
Heb je nog geen Microsoft of Google-account? Volg dan de onderstaande stappen.


Stap-voor-stap: Microsoft of Google-account aanmaken

  1. Ga naar klikonderwijs.nl/account-aanmaken
  2. Volg de stappen in de handleiding.

Veelgestelde ouder-vragen 

Waarom is een Microsoft of Google-account vereist om als ouder/verzorger in te kunnen loggen in het Klik LMS?

Klik heeft ervoor gekozen om gebruik te maken van al bestaande autorisatie technieken. In dit geval zorgen Microsoft of Google voor de autorisatie afhandeling. Het voordeel hiervan is dat deze partijen de noodzakelijke kennis en middelen hebben om dit goed te beveiligen (bijv. 2-factor autorisatie) en te onderhouden. Daarnaast gebruiken veel mensen al een dergelijk account, waardoor het niet nodig is om nog een extra account aan te maken en te onthouden.


Een ander bijkomend voordeel is dat Klik zelf zo min mogelijk gegevens van de gebruiker hoeft te weten en dus te bewaren. Wachtwoorden worden niet bij Klik opgeslagen.


Ik heb geen e-mail ontvangen

Als je nog geen e-mail hebt ontvangen, controleer dan alstublieft de spam-map. Indien de e-mail daar niet is, wacht dan 15 minuten en controleer opnieuw.
Mocht je ook na deze tijd nog geen e-mail ontvangen hebben, dan heeft de leerling mogelijk het verkeerde e-mailadres ingevoerd.


Ik heb meerdere kinderen op school, kan ik toegang tot ze allemaal krijgen?
Zeker. Jij ziet alle leerlingen waarvan je een uitnodiging hebt ontvangen overzichtelijk onder elkaar.


Ik kan niet meer inloggen. Kan ik in de toekomst nieuwe uitnodigingen ontvangen?

Op het moment dat er geen actieve leerlingen meer gekoppeld zijn aan jouw account, dan kun je als ouder niet meer inloggen. Dit is bijvoorbeeld het geval met leerlingen die school verlaten.
Krijg jij op een later moment een nieuwe uitnodiging van een leerling? Dan kun je vanaf dat moment weer direct inloggen. 


Hoe komt mijn gebruikersnaam tot stand?

De gebruikersnaam van de ouders is gebaseerd op de naam die de leerling invult bij het versturen van de uitnodiging.
Stuurt daarna een andere leerling een uitnodiging naar hetzelfde e-mailadres? Dan wordt de gebruikersnaam aangepast, op basis van de laatst gestuurde uitnodiging.


Ik krijg een zwart of leeg scherm na het inloggen, wat is er aan de hand?

Indien je een zwart of leeg scherm ziet, dan heb je geen toegang (meer) tot de omgeving. Mogelijk heeft de leerling de uitnodiging verwijderd/ingetrokken. Om weer toegang te krijgen moet de leerling een nieuwe uitnodiging sturen.

Daarnaast kan het zijn dat je misschien inlogt via de Chrome browser. In Chrome ben je vaak ook ingelogd met een account. Dit account kan verschillen met het account waarop je bent uitgenodigd. Omdat die accounts kunnen gaan conflicteren is het raadzaam om een incognitoscherm te openen (Windows: Shift + Ctrl + N, op een Mac: Shift + Cmd + N) en vervolgens in te loggen met het account waarop je bent uitgenodigd via platform.klikonderwijs.nl


Gebruik je Edge als browser, open dan een InPrivate-venster, op Windows: Shift + Ctrl + N, op een Mac: Shift + Cmd + N. Ga daarna naar platform.klikonderwijs.nl en log in met je inloggegevens.


Ik zie niet al mijn kinderen in mijn overzicht, wat is er aan de hand?

Indien er leerlingen ontbreken in jouw overzicht, is er iets mis gegaan met de uitnodiging van de leerling. Mogelijk is er sprake van een verkeerd e-mailadres of een verwijderde uitnodiging. De leerling dient in dit geval een nieuwe uitnodiging te versturen.


Wat kan ik als ouder/verzorger momenteel zien, zodra ik ben ingelogd?
Op dit moment (dec. 2023) kun je als ouder/verzorger de cijferlijst van jouw zoon/dochter zien, het voortgangsoverzicht van de activiteiten per leerlijn, de beoordelingen, de persoonlijke doelen en de persoonlijke koppelingen. We gaan stap-voor-stap de functionaliteiten uitbreiden. Op een later moment volgt nog de toegang tot de gesprekken.


Wil je meer informatie? Klik hier om onze Supportpagina te bekijken!